مقایسه تلفن ویپ و سانترال

نبرد میان مرکز تلفن ویپ با سانترال پاناسونیک همچنان بعد از یک دهه ادامه دارد و هنوز شرکتهایی هستند که سانترال پاناسونیک آنالوگ را به عنوان سیستم تلفنی خود انتخاب میکنند. شاید در این زمان که عصر ارتباطات و تکنولوژیهای نوین است، استفاده از سیستمهای منسوخ و ناکارآمد کمی عجیب به نظر برسد. مثل این است که امروز با وجود شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای ارتباطی که زندگی شخصی و شغلیمان با آنها گره خورده است، بخواهیم از یک گوشی نوکیا ۱۱۰۰ استفاده کنیم و چشمانمان را روی سودمندیهایی که یک گوشی هوشمند میتواند برای زندگی شخصی و کسبوکارمان داشته باشد ببندیم!
مرکزتلفن ویپ یک سیستم تلفن هوشمند و نوین است که قابلیتهای بیشمار آن باعث شده است که حتی شرکتهایی که از سانترال پاناسونیک استفاده میکردند، با آگاهی از مزیتهای این سیستم تلفن به آن مهاجرت و سانترال منسوخ پاناسونیک را مثل سایر تجهیزات قدیمی کنار بگذارند. شاید مهمترین دلیلی که برخی شرکتها تمایل استفاده از سانترال پاناسونیک را دارند، عدم آگاهی از وجود سیستم تلفن ویپ باشد. همچنین شرکتهایی هستند که متخصص پیادهسازی سانترال پاناسونیک هستند و به دلیل عدم بروزرسانی دانش خود در حوزه سیستم تلفنی، همچنان این سانترال را ارائه و پیشنهاد میدهند. در این مقاله سعی داریم تفاوت ویپ و سانترال آنالوگ پاناسونیک را مورد بررسی قراردهیم.
VOIP چیست و چطور به عنوان یک سانترال و مرکزتلفن از آن استفاده میشود؟
قبل از اینکه بخواهیم از تفاوت ویپ و سانترال پاناسونیک برایتان بگوییم بهتر
است گریزی به سوال پرتکرار “ویپ چیست؟” بزنیم! شاید شمایی که در حال خواندن
این مقاله هستید اطلاعات زیادی در مورد مفهوم ویپ نداشته باشید، بنابراین در
این بخش توضیحات مختصری در مورد VOIP خواهیم داشت. اصطلاح VOIP مخفف کلمه
Voice over IP و به معنای انتقال صدا بر روی بستر شبکه است. بنابراین هر
سیستمی که دارای این کانسپت است میتواند صدا را بر روی بستر شبکه داخلی یا
اینترنت منتقل کند.
سانترال به معنای نقطه مرکزی و به مفهوم
مدیریت کننده است. به همین دلیل است که به مرکزتلفن پاناسونیک به صورت عمومی
سانترال میگویند. سیستم تلفن مبتنی بر VOIP این امکان را دارد که به صورت
نرمافزاری یا سخت افزاری وظیفه مدیریت تماسهای ورودی و خروجی یک شرکت را به
صورت هوشمندانه بر عهده داشته باشد. از قابلیتهای مرکزتلفن VOIP میتوان به
تلفنگویا، صف انتظار، ضبط مکالمه و گزارش مکالمات، صندوق صوتی، ارتباط با
نرمافزارهایی مثل CRM و … اشاره کرد.
پنج تفاوت VOIP و سانترال پاناسونیک
از هرچه بگذریم سخن تفاوت ویپ با سانترال پاناسونیک خوشتر است! در ادامه به تفصیل، تفاوت VOIP و سانترال پاناسونیک را برایتان خواهیم گفت تا بتوانید یک انتخاب آگاهانه برای استفاده از این سیستمهای تلفنی داشته باشید. بی شک با دانستن مزایای مرکزتلفن VOIP دیگر دلیلی برای استفاده از یک سختافزار منسوخ نخواهید داشت. اما به هر حال در مرحله تصمیمگیری، دانستن مزایا و معایب هر دو سیستم برایتان ضروری است.
نوع ارتباط و زیرساخت
بستر ارتباطی این دو مرکزتلفن به عنوان تفاوت ویپ با سانترال بسیار حائز
اهمیت است. مرکزتلفن VOIP یک سیستم تلفن تحت شبکه است که تمام ارتباطات آن با
انواع سختافزارها و نرمافزارهای درون یا خارج از شرکت با استفاده از آدرس
IP برقرار میشود. بنابراین با وجود چنین بستر ارتباطی هیچگونه محدودیتی در
ایجاد ارتباط وجود ندارد.
اما سانترال پاناسونیک ماهیت آنالوگ
دارد. مثلا برای برقراری ارتباط با یک تلفن رومیزی یک زوح سیم از سانترال تا
تلفن کشیده میشود. بنابراین این سیستم تلفن آنالوگ دارای محدودیتهای
ارتباطی است. زیرا تمام ارتباطات این سانترال به صورت فیزیکی و بر روی یک زوج
سیم برقرار میشود. بگذارید با یک مثال ساده تفاوت این دو نوع ارتباط را
برایتان گوییم. فرض کنید یکی از پرسنل شما با داخلی ۱۰۱ قرار از از دپارتمان
فروش به دپارتمان بازاریابی که در طبقه بالاست منتقل شود. در این شرایط اگر
از سانترال پاناسونیک استفاده کنید، باید سیم تلفن این کارمند را تا طبقه
بالا و نزدیک میز ایشان بکشید. اما اگر از مرکزتلفن VOIP استفاده کنید، دیگر
نیازی به جابجایی سیم تلفن نیست، تنها کافیست تلفن رومیزی را به محل جدید
منتقل و همانجا به شبکه داخلی متصل کنید.
توسعه و انعطاف پذیری
یکی از مهمترین تفاوت ویپ و سانترال پاناسونیک میزان توسعه و انعطاف پذیری
این دو مرکزتلفن است. همانطور که گفته شد، سانترال پاناسونیک یه مرکزتلفن
آنالوگ است، به همین دلیل توسعه پذیری و انعطاف پایینی دارد و امکان ارتباط
با سایر نرمافزارهای درون سازمانی مثل اتوماسیون اداری یا نرمافزار ارتباط
با مشتری را ندارد. همچنین این سانترال آنالوگ امکان شخصیسازی بر اساس
نیازمندی یک کسبوکار را نیز ندارد.
در مقابل، مرکزتلفن VOIP
مخصوصا از نوع نرمافزاری قابلیت توسعه بسیار بالا و بدون محدودیتی را در
اختیار یک کسبوکار قرار میدهد. در صورتی که از این سیستم تلفن استفاده
کنید امکان ارتباط با تمام نرمافزاریهای درون سازمانی وجود دارد و همچنین
در صورت نیاز به هرگونه شخصیسازی، با استفاده از برنامه نویسی بر روی این
سیستم تلفن تحت شبکه امکان پذیر خواهد بود.
هزینه استقرار و راهاندازی سیستم تلفنی

در حالت معمول هزینه استقرار مرکز تلفن ویپ و سانترل پاناسونیک تقریبا یکی
است. زمانی تفاوت هزینهها به چشم میآید که بخواهید ماژولهایی را روی
سانترال پاناسونیک نصب کنید. مثلا برای استفاده از تلفنگویا نیازمند خرید یک
ماژول سختافزاری جداگانه و نصب بر روی سانترال هستید. در صورتی که تلفنگویا
یا همان منشی دیجیتال به صورت پیشفرض و رایگان بر روی سیستم تلفن ویپ وجود
دارد.
هزینه استقرار و پیادهسازی این دو سیستم تلفنی به عنوان
یکی دیگر از تفاوت ویپ و سانترال برای مدیران کسبوکارها یا سازمانهای
دولتی در ارزیابی استفاده از این دو سیستم بسیار مهم است. به عنوان یک مثال
دیگر، فرض کنید یک سیپ ترانک که نوعی خط تلفن است از شرکت شاتل تهیه
کردهاید. با توجه به اینکه مرکزتلفن VOIP ماهیت شبکهای دارد و از پروتکل
هماهنگ با سیپ ترانک استفاده میکند، نیازمند خرید ماژول یا سختافزار خاصی
برای اتصال خط تلفن به سیستم تلفنی نیست. اما سانترال پاناسونیک به دلیل
اینکه ماهیت آنالوگ دارد و از پروتکل هماهنگ با خط سیپ به صورت پیش فرض
پشتیبانی نمیکند گاها نیازمند خرید کارتهای خاص و لایسنسهایی است که این
لایسنسها و کارتها هزینهای سربار برای مدیر یک کسبوکار است.
نحوه دسترسی به پنل مدیریت، داخلی و خطوط شهری
تفاوت VOIP و سانترال در نحوه دسترسی به پنل مدیریت، داخلی و خطوط شهری از
جمله تفاوتهایی است که بسیار مشهود و حائز اهمیت است. اگر شما یک مدیر یا
سرپرست در یک شرکت باشید و به دلیل فعالیتهای سازمانی خود یا سفرهای کاری
دائما در محل شرکت نباشید این تفاوت برایتان بسیار محسوس خواهد بود. فرض کنید
در یک سفر خارجی هستید و میخواهید عملکرد پرسنل خود را مورد ارزیابی قرار
دهید، مکالمات ضبط شده را گوش کنید و با استفاده از شماره تلفن شرکت با یکی
از مشتریان تماس بگیرید. این قابلیتها به دلیل بستر ارتباطی مرکزتلفن VOIP
همیشه و همهجا در دسترس است.
اما سانترال آنالوگ پاناسونیک به
دلیل بستر ارتباطی کابلی خود امکان دسترسی از خارج از شبکه را به شما نخواهد
داد و در زمان استفاده از این سیستم تلفنی امکان استفاده از داخلی، خطوط شهری
و ارتباط با پنل مدیریت سانترال در سفرها و به طور کلی خارج از محیط کاری را
نخواهید داشت.
امکان شخصی سازی و ایجاد ماژولهای اختصاصی
با توجه به پیشرفت سیستمهای ارتباطی به خصوص سیستمهای تلفنی، یک ارتباط
ساده در مرکزتلفن به عنوان تماس ورودی و خروجی دیگر مزیت محسوب نمیشود و
توقعی بیش از این از یک سیستم تلفن خواهد بود. یکی دیگر از مهمترین تفاوت
ویپ و سانترال امکان شخصیسازی و اضافه کردن ماژولهای اختصاصی است.
سانترال پاناسونیک به دلیل بستر ارتباطی آنالوگی که دارد امکان شخصیسازی را
ندارد. اما در مقابل مرکزتلفن ویپ این امکان را به کسبوکارها میدهد تا هر
نیازی که در ذهن خود دارند را با استفاده از برنامهنویسی در شرکت خود
پیادهسازی کنند.
از جمله نرمافزارهایی که به عنوان یک ماژول
اختصاصی در شرکتها بر روی سیستم تلفن تحت شبکه برنامه نویسی میشوند میتوان
به نظرسنجی تلفنی، سیستم رزرواسیون هتلها، نوبتدهی بیمارستان و
مراکزدرمانی، دفترچه تلفن هوشمند و … اشاره کرد.

مقایسهای از زیرزمین سانترال تا آسمان خراشهای ویپ !
فاصله تفاوتهای ویپ و سانترال پاناسونیک مثل فاصله یک زیرزمین تا آسمان
خراشهای پایتخت است! همینقدر دور و عجیب. مقایسه این دو مرکزتلفن بعد از یک
دهه حضور سیستم تلفن ویپ در بازار ایران و استفاده بسیاری از شرکتهای کوچک و
متوسط تا سازمانهای چند هزار نفره دولتی ممکن است کمی عجیب برسد. این بررسی
تفاوتهای ویپ با سانترال پاناسونیک را میگذاریم بر دوش عدم اطلاعرسانی و
ناآگاهی مدیران کسبوکارها و همچنین شرکتهای ارائه دهنده خدمات سانترال
پاناسونیک که طبیعتا نمیخواهند بازارشان با همهگیری استفاده از مرکزتلفن
VOIP کساد شود. اما همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، در این عصر
ارتباطات، زندگی شخصی و شغلی ما با تکنولوژیهای نوین گره خورده است و اگر
بخواهیم به هر دلیلی برای استفاده از سیستمهای هوشمند مقاومت نشان دهیم
بیشک از غافله عقب خواهیم ماند. امیدواریم توانسته باشیم با این مقایسه و
بررسی تفاوت ویپ با سانترال پاناسونیک شما را در انتخاب صحیح یک سیستم تلفن
یاری کرده باشیم.
همان طور که گفتیم به خاطر ماهیت کاملا
دیجیتالی سیستم VoIP، امکان هر عملیاتی روی دیتا توسط نرم افزار های ویپ وجود
دارد. صدا که یک سیگنال آنالوگ است توسط مبدلها و تلفن های IP به
دیتای دیجیتال تبدیل میشود و سرور ویپ با توجه به نیاز و درخواست و دستوری که
از ما میگیرد آن را پردازش میکند.
بنابر این هیچ محدودیتی برای
انجام عملیات وجود ندارد. این در حالی است که در سیسستم های قدیمی خیلی از
این آپشن ها یا غیر ممکن بوده و یا با صرف هزینه های بالا مقدور میباشد. از
جمله این امکانات : ضبط صدا، صف انتظار، پاسخ گوی خودکار پیچیده و چند مرحله
ای، سیستم نظر سنجی، گزارش گیری متنوع و …… گر چه در برخی IP-PBX ها ممکن است
این امکانات محدود یا به شکل لایسنسی در اختیار کاربر قرار گیرد.
هزینه کمتر
هزینه های راه اندازی و نگهداری ماهیانه سیستمهای تلفنی تحت شبکه معمولا پایینتر از مرکز تلفنهای سنتی است. ماژولهای مختلف، ارتباطات پیچیده و استهلاک بالا هزینه راه اندازی و نگهداری مرکز تلفنهای سنتی را افزایش میدهند. به خصوص در شبکه های با تعداد کاربران زیاد، گر چه در صورت عدم استفاده از یک سیستم VoIP استاندارد و حساب شده امکان تحمیل هزینه های بالای نگه داری برای سیستم ویپ نیز وجود دارد. پس اکیداً توصیه میکنیم از متخصصین خبره این امر کمک بگیرید.

سادگی نصب و راه اندازی
نصب و راه اندازی مرکز تلفنهای سنتی بسیار سخت و پیچیده است و نیازمند نرم افزارهای مختص همان مرکز تلفن است. درحالی که کار با مرکز تلفنهای تحت شبکه برای افرادی که آشنایی نسبی با کامپیوترها دارند مخصوصا افرادی که تجربه کار با شبکه های کامپیوتری دارند، بسیار ساده است.این امر در مورد سیستمهای تلفنی با هسته استریسک و رابط کاربری همچون FreePBX، ایزابل و الستیکس نیز صادق است.
مدیریت ساده تر
واسط کاربری گرافیکی یک IP-PBX نسبت به مرکز تلفنهای سنتی بسیار ساده و کاربرپسندتر است. ضمن اینکه امکان گزارش گیری های متنوع در آن پی بینی شده است.
جابجایی ساده تر
تلفنهای تحت شبکه مانند کامپیوترها به سادگی در بستر شبکه شما قابل جابجایی هستند و آنها به سادگی میتوانند پس از جابجایی، سرویس دهنده خود را، بدون تنظیمات دوباره پیدا کرده و کار خود را از سر بگیرند.در حالی که در مرکز تلفنهای سنتی، برای جابجایی یک تلفن شما مجبور به تغییر در سیم کشی و تغییرات پرهزینه در ارتباطات تلفنی خود هستید. این امر از عهده شما خارج بوده و نیازمند تکنسین با تجربه خواهد بود.
پیام رسانی یکپارچه
در سیستم تلفنهای تحت شبکه شما امکان یکپارچه سازی نرم افزارهای مختلف را دارید. امکان دریافت و ارسال پیغام از طریق Outlook ، دریافت و ارسال فایلهای PDF از طریق فکس، ارتباط با نرم افزار مدیریت مشتریان (CRM) و … به شما امکان توسعه شغل خود را میدهد.
ارتباط بین شعب مختلف
مرکز تلفنهای تحت شبکه توانایی ارتباط با شعب مختلف با هزینه های بسیار پایین را دارند. این مزیت در سانترال های آنالوگ بسیار سخت یا نا ممکن است.
استفاده از تلفن های نرم افزاری
شما میتوانید از نرم افزارهای سیپ روی کامپیوتر و یا موبایل و لب تاپ به عنوان داخلی استفاده کنید. این نرم افزار ها تنوع زیادی دارند و غالباً نسخه رایگان همه آنها هم در دسترس است. بنابر این شما نیاز به صرف هزینه و تهیه تلفن های ویپ و IP ندارید.
داخلیهای راه دور – دور کاری
کارمندان میتوانند در منزل خود با اتصال یک تلفن تحت شبکه به اینترنت، داخلی خود را به سادگی در دسترس داشته باشند. این ارتباط میتواند روی تلفن های همراه هوشمند و موبایل نیز برقرار شود.
امکان ارتباط با SIP Trunk
مرکز تلفنهای ویپ با امکان ارتباط با SIP Trunk ها، هزینه های قبوض تلفن شما را کاهش خواهند داد. در این حالت شما برای دریافت سرویس های سیپ ترانک مخابرات نیاز به تجهیزات اضافی و پر هزینه نخواهید داشت.
انتخابهای بیشتر
شرکتهای تازه تاسیس با هزینههای کم میتوانند با نصب مرکز تلفنهای تحت شبکه، از امکانات متنوع این مراکز تلفن استفاده نمایند. همچنین شرکتهای قدیمی تر نیز با کمی تغییرات میتوانند اقدام به تعویض مرکز تلفن سنتی خود با نمونه تحت شبکه کنند.
به عنوان کلام پایانی لازم به ذکر است که با پیشرفت تکنولوژی، نسل جدید مرکز تلفنها ویپ (IP-PBX) ها با امکانات بیشتر، هزینه نصب، راه اندازی و نگهداری کمتر، انعطاف پذیری بیشتر، قابلیت اطمینان و توسعه پذیری بیشتر و بسیاری مزیتهای دیگر که در این مقاله ذکر شد. جایگزین مناسبی برای مراکز تلفن سنتی هستند و شرکتهای پیشرو، مرکز تلفنهای سنتی خود را با نسل جدید مرکز تلفنها به روز رسانی کرده اند.